Amazon Kindle Paperwhite 5 2021 (recenze) – Téměř dokonalá čtečka knih na cesty

Amazon Kindle Paperwhite 5 2021 Recenze

Čtečka knih se, alespoň u mě, řadí mezi tu neužitečnější elektroniku na cesty. Málokdy cestuji bez knih a dokud jsem čtečkám nepropadl, často jsem bojoval s místem v zavazadlech a při balení řešil, jaké knihy vlastně budu chtít číst a jaké si zabalit. Často jsem pak nechal doma právě tu knihu, na kterou jsem měl na dovolené nakonec zrovna náladu. S čtečkou knih však tyto starosti odpadly, balení je jednodušší a cestování příjemnější. Díky malým rozměrům se čtečka vejde kamkoliv, pojme až stovky knih a samotné čtení je stejně pohodlné, jako čtení z klasického papíru, v některých ohledech dokonce ještě příjemnější. Už několik měsíců takto cestuji s čtečkou Amazon Kindle Paperwhite 5 2021 a tak se s vámi podělím o své zkušenosti v dnešní recenzi.

Malé rozměry a kvalitní konstrukce

Jak jsem již zmínil, hlavní předností čteček knih jsou jejich malé rozměry a kompaktnost, což je na cestách často klíčové. Amazon Kindle Paperwhite 5 2021 se se svým 6,8″ displejem řadí spíše mezi ty menší čtečky. Osobně mi tato velikost přijde na cesty naprosto ideální. Displej je tak akorát velký, aby se na něm dalo pohodlně číst, ale zase ne příliš, takže se čtečka vejde i do menší kapsy v příručním zavazdle nebo v bundě či kabátu. Čtečka je tak vždy snadno po ruce.

Co se hmotnosti týče, Amazon Kindle Paperwhite 5 2021 váží pouhých 205 gramů. Ve srovnání s klasickou knihou je to takřka nic a ani jej v zavazadle nepoznáte. Když se však podíváme na konkurenci, tak si lze na trhu všimnout řady modelů s nižší hmotností. I když se může zdát, že těch pár gramů už nehraje roli, při delším čtení a držení Kindlu v jedné ruce to může být znát. Osobně mi však těch pár gramů navíc nečiní žádné problémy a nijak mi při čtení nevadí.

Naopak při čtení velmi oceňuji tenkost zařízení, které má pouhých 8,1 mm, díky čemuž se Kindle pohodlně drží. Tomu přispívá také zaoblení po stranách a mimochodem i pogumovaná zadní strana, ačkoliv osobně používám Kindle raději s pouzdrem, takže tu zase v praxi až tolik neocením. Kromě této dodatečné ochrany pouzdrem, které na cesty můžu rozhodně doporučit, je Kindle vybaven také odolností vůči vodě s certifikací IPX8. Můžete si tak bez obav vzít čtečku k vodě či bazénu, aniž byste se museli bát, že by ji mohla poničit voda.

Srovnání hmotnosti čtečky Amazon Kindle Paperwhite 5 2021 s obalem VS. klasická tištěná kniha

Displej jako tištěný papír

Samozřejmě, že elektronické knihy můžete číst také z mobilního telefonu nebo tabletu. Takové čtení však není nikdy tak komfortní, jako právě čtení z elektronické čtečky knih a to především díky E-ink displejům, kterým bývají čtečky vybaveny. Jedná se o speciální technologii, která napodobuje vzhled klasického tištěného papíru. Tyto displeje také nedisponují klasickým podsvícením zpoza panelu, jako je tomu u LCD displejů. Díky tomu nejsou oči při čtení tolik namáhány a nedochází k jejich únavě ani při delším čtení.

Amazon Kindle Paperwhite 5 2021 disponuje 6,8″ dotykovým E-ink panelem s rozlišením 300 dpi, konkrétně E Ink Carta 1200, který oproti předchůdcům nabízí vyšší kontrast a rychlejší překreslování obrazu. Pro čtení v noci nabízí displej také možnost předního osvětlení o které se stará 17 LED diod po stranách. Světelnost lze nastavit dle vlastních potřeb až ve 24 úrovních a měnit lze také nastavení její teploty barvy, tím lze snížit vliv modrého světla, které snižuje tvorbu melatoninu během spánku, a přispět tak k lepší kvalitě spánku.

Chybí zde však automatická regulace osvětlení dle okolního světla. Pokud však po této funkci prahnete, lze si připlatit za vyšší model Amazon Kindle Paperwhite 5 2021 Signature Edition, který automatickou regulaci jasu nabízí a k tomu také větší paměť a podporu bezdrátového nabíjení. Pro mě osobně však tato funkce není až tak důležitá, abych si připlácel několik stovek navíc. Jediné, co bych možná ocenil, je rychlá možnost zapnutí podsvícení nějakým tlačítkem. Pokud se například probudíte v noci, nemůžete spát a místo toho si chcete číst, není úplně snadné na dotykovém displeji po tmě podsvícení zapnout, pokud nechcete nebo nemůžete rozsvěcovat světlo v místnosti. Po nějaké době zvyku to však i tak jde zvládnout.

Nastavení jasu a barvy světla na čtečce Amazon Kindle Paperwhite 5 2021

Vnitřní paměť a další výbava

Amazon Kindle Paperwhite 5 2021 se prodává v několika verzích, lišících se velikostí vnitřní paměti. Vybírat můžete z 8 GB, 16 GB nebo již zmíněné Signature Edition s 32 GB paměti. Já sáhl po nejnižší 8 GB variantě, která mi přijde naprosto dostačující, jelikož dokáže bez problémů pojmout až stovky knih a ne vždy potřebuji mít úplně všechny knihy u sebe. Větší velikosti dávají smysl snad jen v případě, že v Kindlu plánujete mít velké PDF soubory se spoustou obrázků a případně audioknihy.

Ano, Amazon Kindle umožňuje také poslech audioknih a to skrze bezdrátová sluchátka nebo reproduktor připojený přes Bluetooth. V tom však za sebe nevidím moc velký smysl, jelikož audioknihy si pouštím raději z mobilního telefonu a nepotřebuji na jejich poslech Kindle, ale někdo třeba tuto možnost ocení. Kromě Bluetooth připojení disponuje Kindle samozřejmě také Wi-Fi. Ta slouží primárně k synchronizaci a stahování knih do zařízení. Je zde tedy i webový prohlížeč, ale ten na pomalejším černobílém displeji nedává moc smysl. Snad jen k rychlému dohledání informací, pokud při čtení na něco narazíte.

Amazon Kindle Paperwhite 5 2021 - Šířka zařízení
Na šířku má Amazon Kindle Paperwhite 5 2021 pouhých 8,1 mm

Uživatelské rozhraní a ovládání

Na těle čtečky Amazon Kindle Paperwhite 5 2021 nenajdete žádná klasická hardwarová tlačítka, kromě toho pro zapnutí a vypnutí zařízení. Vše se ovládá pomocí dotykového displeje, který však reaguje rychle a spolehlivě.

Při prvním zapnutí je potřeba vybrat jazyk zařízení. Zde nezbývá nic jiného, než zvolit angličtinu, jelikož češtinu Kindle nepodporuje. Samozřejmě se bavíme o jazyku uživatelského rozhraní, knihy lze číst i v češtině. Následně budete vyzváni k přihlášení k Amazon účtu. Ten slouží k synchronizaci, nákupu knih, odesílání knih do zařízení, nebo třeba k ukládání poznámek z knih. Pokud účet u Amazonu ještě nemáte, můžete si jej vytvořit.

Jakmile projdete celým procesem prvotního nastavení, který se skládá pouze z pár kroků, ocitnete se na úvodní hlavní stránce Home. Zde najdete své naposledy rozečtené knihy a také nabídku knih z e-shopu Amazonu, které skrze tuto stránku můžete rovnou zakoupit.

Z Home se lze překliknout na druhou záložku s názvem Library. Jak již název napovídá, jedná se o knihovnu kde najdete všechny vaše knihy. Mezi němi je možné vyhledávat, filtrovat dle různých parametrů či měnit způsob jejich řazení. Pro ještě větší přehled si zde můžete knihy také organizovat do vlastních kolekcí.

Knihy samozřejmě není potřeba kupovat pouze na zmíněném e-shopu Amazonu. Výběr českých knih zde ani není moc velký. Knihy, které zakoupíte nebo stáhnete jinde můžete pak do Kindlu přesunout klasicky skrze kabel, nebo pohodlněji pomocí funkce Send-to-Kindle. Ta funguje tak, že knihu odešlete jako přílohu e-mailem na svojí unikátní Amazon Kindle e-mailovou adresu a kniha se po několika minutách objeví rovnou ve čtečce. Některé české e-shopy jako Alza.cz, Knihydobrovsky či Martinus.cz navíc umožňují zasílání zakoupených knih na tento e-mail automaticky rovnou z e-shopu.

Při čtení knihy se mezi stránkami můžete přesouvat klasickým dotykem displeje. Podle toho zda se dotknete pravé nebo levé strany, se přesunete buď o stránku vpřed nebo vzad. Dotykem v horní části obrazovky zase vyvoláte horní nabídku. Zde najdete řadu funkcí jako třeba možnost nastavení písma, zobrazení obsahu, nebo vašich “výpisků” z knihy. V knihách si totiž při čtení můžete zvýrazňovat konkrétní části textu a později se k ním tak vracet. Navíc jsou tyto “výpisky” synchronizovány s vašim Amazon účtem, takže se k ním dostanete i z počítače.

Uživatelské rozhraní čtečky Amazon Kindle Paperwhite 5 2021

Podpora formátů

Amazon Kindle Paperwhite 5 2021 podporuje většinu běžných formátů eknih, jako je EPUB, MOBI, PRC nebo Kindle formáty AZW3 a AZW. U MOBI formátu však Amazon před nějakou dobou oznámil jeho ukončení podpory. Stále je sice možné ho v Kindlu otevřít, avšak nemusí s ním fungovat některé funkce Kindlu, jako je třeba posílání knih do čtečky e-mailem apod.

Kromě těchto eknihových formátů zvládá Kindle otevírat také TXT soubory, Word dokumenty DOC, DOCX, RTF, obrázky JPEG, GIF, PNG, BMP a samozřejmě také PDF dokumenty. U PDF dokumentů však nefungují úplně všechny funkce, jako třeba změna velikosti písma, přizpůsobení textu obrazovce apod.  Na Kindlu si můžete také pouštět audioknihy, pro které je zde podpora formátu Audible audio (AAX).

Výdrž baterie

Velkou předností E-ink displeje, který Kindle používá, je nízká spotřeba baterie. Ta na jedno nabití vydrží klidně až 6 týdnu používání, takže si na něm bez problémů můžete číst celou dovolenou, aniž byste museli zařízení nabíjet. Když už na nabíjení přijde řada, je zde k dispozici USB-C konektor. Nemusíte tak s sebou tahat další speciální kabel, ale vystačíte si s kabelem který má USB-C koncovku, kterou již v dnešní době začínají podporovat snad všechna nová zařízení. Adaptér ale není součástí balení, takže si jej budete muset buď dokoupit nebo využít ten, který máte již doma.

Pokud byste si přáli Kindle nabíjet bezdrátově, budete muset sáhnout po vyšší verzi Amazon Kindle Paperwhite 5 2021 Signature Edition, která jej jako jediná nabízí. U nižších variant Paperwhitu s 8 GB a 16 pamětí jej nenajdete. Vzhledem ale k tomu, že Kindle stačí nabíjet jednou za čas si nemyslím, že je to úplně potřeba.

Amazon Kindle Paperwhite 5 2021 na cestách

Závěr a celkové hodnocení

Amazon Kindle Paperwhite 5 2021 je za mě jedna z nejlepších čteček knih na trhu, která je na cesty naprosto ideální. Nabídne dostatečně velký displej, malé rozměry, dlouhou výdrž baterie i voděodolnost. Takže vlastně vše, co byste mohli na cestách od čtčky očekávat. Má sice pár drobných neduhů, jako třeba chybějící podpora češtiny v uživatelském rozhraní či o pár gramů vyšší hmotnost v porovnání s konkurencí. Pokud se však přes ně dokážete přenést, což není až tak velký problém, budete na cestách jistě spokojení.

Co se ceny týká, tak 8GB verze začíná již zhruba na 3 590 Kč. Kromě 8GB a 16 GB velikosti můžete vybírat také mezi verzi s reklamou a bez ní, přičemž verze s reklamou vás vyjde o pár stovek levněji. Reklama se zobrazuje pouze při zapnutí a na Home stránce, takže při čtení nijak nepřekáží ani neruší. Pořídit lze také speciální Amazon Kindle Paperwhite 5 2021 Signature Edition s 32 GB velikostí paměti, automatickou regulaci jasu a bezdrátovým nabíjením. Osobně si nemyslím, že tato vylepšení jsou až tak zásadní, ale finální rozhodnutí už je samozřejmě na vás 🙂

Amazon Kindle Paperwhite 5 2021 můžete pořídit třeba na e-shopu Alza.cz.

O autorovi